Friday 8 January 2016

Dari Dutch Baby ke Dutch Lady


Assalamualaikum wbt.....


hari teman nk gebang berkenaan satu produk tenusu yang sangat popular di negara kita...kalau dulu nama dia Dutch Baby tapi sekarang udoh tukor nama iaitu Dutch Lady...memang tidak asing lagi dikalangan jenama2 susu yang terdapat dalam negara kita... .moh kita nengok sejarah nyer sikit...ini pun teman dapat bahan dari blog orang lain sebagai rujukan......

Bermula perniagaan sebagai kilang pengeluar produk susu pekat manis dalam sekitar pertengahan 1950-an di Jalan Semangat , Petaling Jaya. Waktu itu syarikat yang mengusahakan produk jenama ini dikenali sebagai Friesland (Malaya) Pte Ltd. Tugas utamanya waktu itu adalah mengimport susu pekat dari Belanda dan memasarkannya di Malaya dan Singapura.

Pada tahun 1975, Pacific Milk Industries (Malaya) Sdn Bhd penukaran nama berlaku dan kali ini namanya bertukar menjadi Dutch Baby Milk Industries (Malaya) Berhad untuk mengelakkan kekeliruan dalam perdagangan dan pasaran mengenai nama syarikat dan produk utamanya iaitu Susu Pekat Manis Dutch Baby.


Akhirnya pada tahun 1984, Dutch Baby telah ditukar menjadi Dutch Lady bagi tujuan perletakan produk dan kekal sehinggalah ke hari ini.


koleksi tak seberapa yang nak dikongsikan berkaitan dengan jenama susu ini.....





Tabung (Depan) 


######Tengah dok cari tin susu Dutch baby versi ini....jenuh wey#####

Tabung (belakang)

Tin Ori (label kertas)

Bahagian atas

Bahagian tepi dan belakang



sekian....terima kasih....

No comments:

Post a Comment