Monday 3 June 2013

Hanya kerana Sekupang tahun 1971

Apalah yang istimewa sangat  dengan sekupang  tahun 1971 ni? sebelum 1971, wang syiling diproses dan ditempa di kilang luar negara yang terletak di Jerman Barat serta dibuat dalam bilangan yang banyak kerana digunakan untuk Semenanjung Malaysia, Singapura dan Brunei.

Pada tahun syiling tersebut dibuat, Singapura telah berpisah dengan Malaysia dan buat pertama kali negara ini mula menempa wang syiling sendiri.

“Tahun itu juga telah berlaku bencana banjir besar di Kuala Lumpur sehingga mesin penempa wang syiling itu ditenggelami air dan rosak. Jadi, pada tahun itu, hanya lebih kurang 32,000 keping wang syiling yang sempat dibuat,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur.

Angka 32,000 itu boleh dianggap terlalu sedikit berbanding tahun-tahun lain dengan pengeluaran wang syiling mencecah beratus-ratus juta keping bagi setiap jenis syiling.

Disebabkan perkara tersebut, syiling 10 sen itu menjadi begitu bernilai sehingga angkanya mencecah ratusan ringgit.


Ayat-ayat dekat atas teman  petik dari artikel di Kosmo Online.  Jenuh teman korek tabung kot2 terjumpa…tapi haram jumpa….last dapat pegang dekat pasar karat Teluk Intan…deme jual harga RM 250. Tak termampu rasanya nk beli…hanya tinggal sekupang 1971 jer yang x lengakap dalam koleksi duit siling teman….hrummmm...pape pun yes sekupang tetap sempoi...


menjadi RM 250..

No comments:

Post a Comment