Saturday 1 June 2013

Tin Toys

Kali teman nak share sikit dengan hobi yang baru muncul…..semuanya nak prabih duit…tapi udoh minat balun jer laaa… Hobi baru teman adalah mengumpul tin toys vintage… kebanyakkan koleksi teman datangnya dari China berbanding dari Jepun…Jepun punya mahal chor…tak terdaya teman… disini ada sedikit info berkaitan dengan tin toys…



Lithographed (mesin penekap) timah dalam pembuatan permainan diperkenalkan pada tahun 1880-dimana pelbagai warna dan detail yang dicetak pada lembaran datar dari logam dengan menekan litograf, pelbagai potongan-potongan itu kemudian dibentuk tetap. Logam untuk membuat mainan timah diperbuat daripada biji bijih yang digiling menjadi kepingan nipis atau berbentuk piring nipis. mainan pertama yang dihasilkan adalah pinggan tin yang dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 1895.

Pada abad ke-20, Jerman merupakan pengeluar utama mainan timah di dunia. mainan timah keluaran Jerman dibuat dengan baik. Mereka mendominasi pasaran hingga tercetusnya Perang Dunia II. Selepas perang industri mainan mengalami kesan yang teruk banyak kilang2 rosak akibat perang. Namun industri mainan berkembang semula dengan negara Jepun mendahului pengeluaran mainan timah dan mengawal pasaran dengan penambahan teknologi baru. jepun Tidak hanya mengunakan sistem dorongan angin dan gesekan malah beberapa mainan timah Jepun disokong oleh bateri dan mampu mengeluarkan cahaya lampu dan bunyi. Pada 50 dan 60-an, Jepun telah membanjiri pasaran dengan banyak mainan timah yang lebih menarik dirancang dan sebahagian besar daripadanya dihantar ke Amerika Syarikat dengan mainan yang sesuai dengan citarasa orang Amerika. meskipun kebangkitan awal populariti mainan timah di era pasca-perang, pengilang mainan timah telah berhadapan dengan kesulitan demi kesulitan, termasuk perubahan tuntutan pelanggan, peraturan-peraturan keselamatan yang baru dan persaingan daripada pembuat mainan plastik. Pada tahun 70-an, Jepun telah mengurangkan pengeluaran mainan timah dan tindakan itu begitu drastik sehingga banyak kilang telah memberhentikan pengeluaran serta menutup kilang mereka.
China pula mula menghasilkan mainan timah dalam tahun 20-an. namun alat permainan timah dari cina tidak mempunyai kualiti. apabila industri mainan timah Jepun mengalami kemunduran, China telah mengambil alih sebagai pembuat mainan timah yang terkemuka di dunia. antara faktor mainan timah cina menjadi terkenan ada lah kerana harganya yang murah. selepas itu mereka telah mencuba untuk menaikan kualiti mainan timah keluran mereka, namun tetap tidak dapat menyaingin kualiti mainan timah keluaran jepun.


Bagi teman tak kira la kome kumpul koleksi china mahupun jepun janji ia memberi kepuasan dan membangkit noltasgia itu yang penting….setiap rekaan sangat menarik dan unit…  china adalah penegeluar tin toy sehinga sekarang. tentu lah tin toy jepun mempunyai nilai tersendiri kerana pengeluaranya dihentikan dan boleh di jadikan koleksi. jadi beza antara keluaran jepun dan cina adalah tin toy dari jepun mempunyai cop pengeluarnya yang salah satunya adalah syarikat K.K.S japan. 



Antara koleksi yang teman ada.....



1980















No comments:

Post a Comment